V-ați întrebat uneori ce se întâmplă cu avioanele uriașe care ies pur și simplu din circulație? Unde se duc? Ce se întâmplă cu ele? Ei bine, despre acest subiect vom discuta în cele ce urmează. De obicei, în medie, un avion de linie are o durată de viață de aproximativ 26 de ani. În SUA, după cei 26 de ani, majoritatea ajung la fier vechi.
În medie, 700 de avioane sunt retrase anual din circulație și cifra crește constant de la an la an. Se estimează că în următorii 20 de ani, peste 15.000 de aparate de zbor de linie vor fi trase pe dreapta. Este inevitabil, tehnologia avansează și companiile aeriene înlocuiesc avioanele vechi, slab performante cu aeronave noi, super tehnologizate, care au capacitate mai mare de transport și consum de carburant mai scăzut.
Potrivit predicțiilor Airbus, până în 2038, 1100 avioane ei vor fi retrase anual din circulație, iar în următorii 20 de ani peste 2 miliarde de dolari vor fi cheltuiți doar pentru dezmembrarea acestora. Există o cerere pentru avioanele vechi, retrase din circulație la finalul duratei medie de funcționare, în special pentru piesele de schimb. Evident, restul aeronavelor rămase după dezmembrare devin un hazard pentru mediul înconjurător.
Ne referim evident la fuzelaj, care de cele mai multe ori este zdrobit și tocat mărunt, oferit apoi companiilor care îmbuteliază doze de suc/bere, etc. Ei bine, în ultimii ani, a început să existe o cerere și pentru fuzelaje, pentru părțile avioanelor pe care nu le mai dorea nimeni. Acestea au început să fie transformate în centre de pregătire, de instruire, în recuzită pentru filme.
Exemplu concret: Aerocircular a convertit recent un avion de 20 de metri, mai precis fuzelajul acestuia (un VLM Fokker 50) într-un centru de pregătire pentru Dog Support Service din cadrul Belgian Federal Police. Aici sunt antrenați câinii pentru a detecta droguri și explozibili la bordul avioanelor.